RANCANGAN STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA COFFEE SHOP MENGGUNAKAN METODE QUANTITATIVE STRATEGIC PLANNING MATRIX (QSPM) DAN BLUE OCEAN STRATEGY (BOS) DALAM UPAYA MEMPERTAHANKAN USAHA (STUDI KASUS: MEDIAN COFFEE AND EATERY)

  • Ibnu Arbie Natama Rambe Uin Suska Riau
  • Muhammad Ihsan Hamdy Uin Suska Riau
  • Ismu Kusumanto Uin Suska Riau
  • Misra Hartati Uin Suska Riau
  • Harpito Harpito Uin Suska Riau
Keywords: Coffee Shop, QSPM, BOS, Strategi, Costumer

Abstract

The increasing number of coffee shops in Pekanbaru city significantly makes Median Coffee and Eatery required to remain competitive by determining the right planning / strategy. In the last few months Median Coffee and Eatery has experienced a very significant decline in profits. This study aims to design alternative strategies by providing new innovations in developing and maintaining businesses using the Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) and Blue Ocean Strategy (BOS) methods. Based on the results of calculations using the QSPM method, 7 alternative strategies were obtained, there are 3 priority strategies that have the highest TAS value, namely providing an attractive outdoor area (TAS 7.647), expanding indoor and parking areas (TAS 7.643), and optimizing promotional activities (TAS 7.559). This research is expected to be an evaluation and consideration for business owners so that Median Coffee and Eatery can increase sales.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiatma, D., Damayanty, S., & Amalia, K. (2022). Strategi Bersaing menggunakan Blue Ocean Strategy pada PT. Aa Mapan Perkasa. Jurnal Wacana Ekonomi, 21(3), 142-156.

Akbari, N., Yuldinawati, L., & Gunawan, A. A. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Bisnis Menggunakan Business Model Canvas (BMC) Dan Analisis SWOT (Studi Kasus Pada Sunda Coffee Space). eProceedings of Management, 9(5).

Dewi, N. L. A. A. A., Rahmanu, I. W. E. D., & Dewi, N. I. K. (2022). Penerapan Blue Ocean Strategy untuk Meningkatkan Pangsa Pasar Platform TaniHub Bali Branch. Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 18(2), 114-124.

Herman, H., Jonrinaldi, J., & Indrapriyatna, A. S. (2022). Strategi perbaikan kualitas layanan mahasiswa pada fakultas teknik universitas ibnu sina dengan metode swot dan qspm. Sigma teknika, 5(2), 242-249.

Kuswardhani, N., Agustian, R., & Plus, M. L. (2021). Strategi pengembangan bisnis “cofresh”(Coffee Fresh) dengan metode bussines model canvas (bmc) dan qspm (quantitative strategic planning matrix). Agroindustrial Technology Journal, 4(2), 167-181.

Putra, I. P., & Prabawani, B. (2021). Analisis Pengembangan Bisnis Indofishery melalui Pendekatan Business Model Canvas (BMC) dan Blue Ocean Strategy (BOS). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10(1), 952-964.

Rucitra, A. A. (2020). Merumuskan konsep desain interior. Jurnal Desain Interior, 5(1), 31-44.

Herman, H., Jonrinaldi, J., & Indrapriyatna, A. S. (2022). Strategi perbaikan kualitas layanan mahasiswa pada fakultas teknik universitas ibnu sina dengan metode swot dan qspm. Sigma teknika, 5(2), 242-249.

Sholihah, I. A. (2020). Pengaruh suasana cafe dan kualitas layanan terhadap kepuasan konsumen di merdeka cafe nganjuk. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(1).

Siregar, P. S. (2022). Analisis strategi pemasaran saat pandemi covid-19 pada coffee shop di kuala kapuas (dengan studi kasus pada “grandmi official”). Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 8(1), 94-107.

Tanisri, R. H. A., & Fauzan, M. (2022). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Rak Sepatu Gantung Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM Pada CV. Fafa Mandiri. JIE Scientific Journal on Research and Application of Industrial System, 7(2), 146-155.

Utari, D., & Yusrik, M. (2021). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha Cafe Di Kota Palembang. Jembatan (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Auditing, dan Akuntansi), 6(1), 13-25.

Published
2023-10-29
How to Cite
Rambe, I. A. N., Ihsan Hamdy, M., Kusumanto, I., Hartati, M., & Harpito, H. (2023). RANCANGAN STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA COFFEE SHOP MENGGUNAKAN METODE QUANTITATIVE STRATEGIC PLANNING MATRIX (QSPM) DAN BLUE OCEAN STRATEGY (BOS) DALAM UPAYA MEMPERTAHANKAN USAHA (STUDI KASUS: MEDIAN COFFEE AND EATERY). JURNAL PERANGKAT LUNAK, 5(3), 456-463. https://doi.org/10.32520/jupel.v5i3.2822